Jau vairāk nekā 20 gadu darbojoties tik radošā nozarē kā poligrāfija, es joprojām apgalvoju, ka vienmēr ir iespējams radīt ko jaunu. Tāpēc gribu jūs iedrošināt eksperimentēt un meklēt atbildes pavisam dziļos ūdeņos.

Jauns projekts, tātad ārkārtīgi sarežģīts

Lielākoties, cik esmu saskāries ar cilvēku vēlmi pārsteigt citus ar jaunradi un kaut ko īpašu, tiek radīti ļoti sarežģīti produkti.  It kā pirmā un vienkāršākā doma, kura ienāk prātā ir “jo sarežģītāks būs produkts, jo izaicinošāk to būs radīt un izgatavot, jo lielāku iespaidu tas atstās uz skatītāju, lietotāju vai saņēmēju”. Tomēr, manuprāt, tas ir visvienkāršākais un visnepareizākais ceļš uz jaunradi. Rezultāts drīzāk pārsteigs ar savu augstākā līmeņa sarežģītību un skatītāja pārsteigumam būs maldinošs efekts, jo tas būs īslaicīgs.

URBERG vizītkaršu iepakojums

Mazāk joprojām patiesībā ir vairāk

Tieši tāpat kā citās jomās arī iepakojuma nozarē visgrūtākais ir radīt vienkāršus risinājumus, kurus droši var apzīmēt ar “mazāk ir vairāk”. Kad man bija iespēja sastrādāties ar Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem, kopā mēģinot radīt jaunus iepakojumus, visspilgtāk atmiņā ir palikusi Karīnas Papanovas ideja par iepakojumu pudelei, kur kaste tiek izveidota no salocīta plāna kartona, kurā pudele tiek burtiski ietīta, iepakojumam saglabājot kantainu formu. Kāpēc? Jo nekad dzīvē nebiju saskāries ar šādu ideju un risinājums bija tik vienkāršs. Un tas bija tik ļoti “ārpus kastes”. 

Nolikt malā bailes no nezināmā un bailes kļūdīties

Šādu, nozares nesamaitātu, cilvēku idejas bieži vien neļauj realizēt nozares profesionāļi, jo, sastopoties ar iepriekš nerealizētām idejām, var šķist, ka idejas autors nav profesionālis un īstenībā nemaz nenojauš “kā tās lietas notiek”. Savukārt vārdos nepateiktā doma ir bailes no jaunā, nezināmā, kā arī bailes kļūdīties. Protams, arī drukas un iepakojuma ražošanā svarīga ir produktivitāte un spēja nodrošināt ražošanas iekārtas ar nepārtrauktu ražošanas procesu. Kamēr jaunais produkts tiks izstrādāts, testēts un ieviests ražošanā, ražošanas iekārtas stāvēs dīkstāvē, tāpēc ļoti pamatoti ir tas, ka ar jaunu iepakojumu radīšanu nodarbojas drukas aģentūras un pieredzējuši poligrāfijas projektu vadītāji. Un pasūtītājam ir jābūt gatavam, ka ne tikai izejmateriāli un ražošanas procesi, bet arī produktu radīšana ir laika un resursu ietilpīgs process, kurš nav iegūstams par velti.

Konstrukcijas izstrāde, cirtnis, viegli pārskatāms vizītkaršu atlikums iepakojumā

Radīt ar pirmās darba dienas sajūtu

Tā, manuprāt, ir viena no vissvarīgākajām īpašībām darba procesā – saglabāt pirmās darba dienas sajūtu, būt atvērtam, vēlēties atklāt un izzināt kaut ko jaunu, ieklausīties klientu vajadzībās un ar lietotāja sajūtu izvērtēt produkta funkcionalitāti. Ar šādiem nosacījumiem radīšana un ražošana balstīsies ne tikai uz ražošanas pārbaudītām iespējām, bet primāri uz potenciālā lietotāja vajadzībām. Jebkurš ražošanas process ir zināmā mērā novecojis, jo ir kalpojis kā risinājums pagātnes problēmām. Bet, neskatoties uz to, arī tas ir pielāgojams un paplašināms, ja vien kādam ir drosme, vēlēšanās un enerģija to darīt.


Armīns Urbergs

Armīns Urbergs

armins@urberg.lv