Kuras krāsas, kādas formas un kādus burtveidolus izmantot šogad? Kādas tendences ņemt vērā, lai zīmols ietu līdzi laikam un spētu pievērst uzmanību, informēt, izglītot un pārliecināt savu auditoriju? 

Apkopojām septiņas grafikas dizaina tendences, par kurām vēlamies pastāstīt vairāk. 

1. Atpakaļ pie Art Deco 

Eleganti eklektiskais Art Deco stils savu pirmo popularitātes vilni piedzīvoja pirms simts gadiem, iespaidīgi ietekmējot turpat visas nozares līdz pat II Pasaules karam. Art Deco dominēja visur, sākot no vizuālās mākslas, mēbelēm un Ādolfa Irbītes veidotajiem VEF radioaparātiem līdz pat ASV vēsturiskajiem debeskrāpjiem “Empire State Building” un “Chrysler Building”. 

Jau kopš 2019. gada Art Deco piedzīvo renesansi gan interjerā, gan grafikas dizainā. Un arī 2022. gadā tas būs viens no aktuālākajiem virzieniem dizainā: gludas, lineāras un stūrainas ģeometriskas formas, vienādi biezas līnijas, kuras kombinētas ar izliektiem dekoratīviem elementiem, bieži izmantojot zelta krāsu.

2. Rotaļīgi burtveidoli jeb fontu rasols

Cilvēki ir noguruši no ikdienišķiem, rūpīgi pārdomātiem virsrakstiem un teksta blāķiem, kas redzami ik uz soļa. Lai dizainus atsvaidzinātu, modē nākuši defektīvi burtveidoli, kas lauž vispārpieņemtos standartus. 

Šī tendence paver jaunas iespējas pat it kā šķietami ikdienišķiem dizaina darbiem, ļaujot tiem iet roku rokā ar tendenci izmantot dažādus burtveidolus vienā teikumā un pat vārdā. 

Kādi būs modīgākie fonti 2022. gadā? Neierasta izskata, deformēti, rotaļīgi, reizēm nesalasāmi un aizsegti ar attēliem. 

3. Dumpinieciskais antidizains

Kādēļ gan kāds ar nodomu vēlētos, lai viņa radītais dizains izskatās slikti, nepārskatāmi un nesalasāmi? Bet kādēļ gan nē? Tajā noteikti ir zināma daļa veselīga humora, kā arī tas brīnišķīgi kalpo kā uzmanības pievēršanas mehānisms. 

Šī dizaina kaprīze sasaucas ar deformēto burtveidolu tendenci, graujot jebkādus priekšstatus par krāsām, kompozīciju un vieglākas uzveramības principiem. Galvenais dumpinieku sauklis “Noteikumi ir radīti, lai tos pārkāptu” ir joprojām dzīvs, tāpēc nav pārsteigums, ka daudzi mākslinieki bliež ārpus noteiktajiem un vispārpieņemtajiem rāmjiem. 

4. Bagātīgs bardaks kompozīcijā

Lai gan varētu šķist, ka minimālisms vienmēr ir modē, šogad nenošausiet greizi ar maksimālismu. Jo vairāk, jo labāk! Un maksimālisma tendencei ar detaļu skaitu un krāsu spilgtumu vispār nav problēmu. Turklāt kompozīcija ir ļoti rūpīgi pārdomāta, jo pēc ilgās izolācijas mums ir vajadzīgas drosmīgas, izteiksmīgas krāsas, ģeometrisko formu dažādība un daudzslāņainība – viss, kas liks mūsu acīm no prieka dejot!

5. Ahromātiska / melnbalta krāsu palete

Diezgan pretēji iepriekš minētajām tendencēm  savu uzvaras gājienu joprojām turpina arī ahromātiski melnās un baltās krāsas paletes. Tūlītējs kontrasts un laikmetīgums padara šīs toņu kombinācijas par bezgalīgām. 

6. Vienā katlā 2D un 3D 

Grafikas pasaulē šobrīd vērojama izteikta stilu miksēšana. Tas gan nav nekas jauns, taču paredzams, ka 2022. gadā tā varētu gūt jaunus apgriezienus. 

Dažāda veida dizaina darbos un ilustrācijās 3D elementiem bieži tiek izvēlēti specifiski apskates leņķi, kuros objekti šķiet plakani. Tāpat 3D grafikā tiek izmantotas 2D grafikai raksturīgās tekstūras un graudainība, tādējādi nojaucot robežas starp 3D un 2D grafiku. Arī animēts 3D objekts brīžiem var pārvērsties par pilnīgi plakanu objektu, tādējādi radot dinamiku un piesaistot uzmanību pat nevērīgākajam skatītājam.

7. Kriptomāksla 

Kriptomāksla ir salīdzinoši jauns mākslas virziens, kas balstīts uz dažāda veida digitālo materiālu izveidi (gif, jpg, video, avatari utt.) un veidu, kā tos padarīt unikālus. Tie tiek reģistrēti vienā eksemplārā un tirgoti blokķēdēs kā neatvietojami žetoni (angliski: NFT, non-refungible token).

Summas par vienu šādu digitālu mākslas darbu var sasniegt pat vairākus miljonus. Piemēram, videomākslinieka Beeple digitālais darbs “EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS” tika pārdots Christies izsolē par 69,3 miljoniem ASV dolāru. Kurā virzienā dosies NFT māksla šajā gadā un vai tā spēs viest ilgstošas izmaiņas, mums visiem būs iespēja novērot. 


Līva Upīte
Līva Upīte

Sazinies ar mums un uzzini par savam zīmolam piemērotu dizainu un drukas vadību!

Ieva Kristone-Kemzāne